top of page

Ja, her har du 10 tips for å lykkes med sosiale medier!

Sosiale medier har blitt en viktig del av markedsføringen for mange bedrifter, og med over 3,6 milliarder aktive brukere verden over, er det ingen overraskelse at mange vil vite hvordan de kan få mest mulig ut av plattformene. Her er 10 tips for å lykkes med sosiale medier:


1.Definer målene dine

Før du begynner å poste på sosiale medier, er det viktig å vite hva du ønsker å oppnå. Skal du øke bevisstheten om merkevaren din, få flere følgere, øke salget eller noe annet? Definer målene dine, så du vet hva du skal jobbe mot.


2.Velg riktige plattformer

Ikke alle sosiale medier passer for alle bedrifter. Velg de plattformene som passer best for målgruppen din og dine mål.



<- 3.Skap unikt innhold, og VÆR PERSONLIG

Folk blir lei av å se det samme innholdet overalt. Prøv å skape unikt og engasjerende innhold som skiller deg fra konkurrentene dine. Personlig tilpasning øker din relevansen og engasjementet, og vil være ditt trumfkort!


4.Engasjer publikum

Sosiale medier er en toveis kommunikasjon. Svarer på spørsmål og kommentarer, og bruk anledningen til å starte samtaler med publikum. Se på det som en gratis annonseplass - f.eks er det et fint naturbilde vil det gange deg som en sportsbutikk å skrive "flott" eller "god tur", du er nå plassert din merkevare direkte der målgruppen din er.





5.Vær regelmessig

Jo mer du poster, jo mer sannsynlig er det at du vil nå målene dine, men sett realistiske mål! Prøv å poste regelmessig, om det så er 1 gang i måneden eller 2 ganger per kvartal. Kontinuitet er nøkkelen!


6.Sterk visuell identitet

Bruk en konsekvent visuell stil som reflekterer merkevaren din. En sterk visuell identitet skiller deg ut i en overfylt sosial medieverden. Se innlegget om "Tone of voice" for mer om dette.


7.Bruk bildekaruseller (flere bilder) og videoer

Folk responderer ofte bedre på visuelt innhold. Og video fortsetter å dominere sosiale medier. Bruk korte videoer, live-strømminger og historier for å tiltrekke og engasjere ditt publikum, ellers bruk flere bilder - jo lengre tid folk bruker på ditt innlegg, jo gladere blir algoritmene.




8.Samarbeid med influensere eller bruk fjes i bedriften din:

Et ansikt som forteller, gjerne på video, er effektfullt i tillegg forklarende. Om du f. eks har nyhet som skal ut, påminnelser, eller forklare noe er det svart effektfullt å bruke en person som snakker direkte til ditt publikum. Enten det er noen fra din egen bedrift eller en kjente skikkelse. Men husk, skal du bruke en influenser, velg en influensere som matcher deres verdier og har en genuin forbindelse med ditt publikumet. Autentisitet bygger tillit og skaper en sterkere forbindelse


9.Analyser og juster strategier

Analysere dataene dine vil hjelpe deg å vite hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Bruk denne informasjonen til å justere strategiene din underveis. Dette kan du lett se i dashbordene til kanalene du bruker.








<- 10.Hold deg oppdatert på trendene

Sosiale medieplattformer oppdaterer stadig funksjoner og algoritmer. Hold deg oppdatert på disse endringene for å utnytte nye muligheter. Kontoen @elg.oslo er fin å følge for dette



.



Comments


  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
bottom of page